woensdag 12 augustus 2009

K3

Terugblik
Nee, ik bedoel niet de zanggroep. Ik bedoel mijn twee vriendinnen M-U, die ik al ruim 30 jaar ken en M-A van mijn zwemclub en ikzelf. Een jaar nadat mijn tumor verwijderd was belde M-A op met de mededeling dat zij nu pas echt begreep wat ik had door moeten maken. Zij zat nu ook in de molen, nadat ze een verdacht knobbeltje in haar borst had ontdekt. Ik heb gereageerd dat ik het erg sympatiek vond dat zij zich zo inleefde, maar dat ik haar nu wel wat te ver vond gaan. Ze bleek inderdaad borstkanker te hebben.
De volgende dag belde M-U mij op. Bij het bevolkingsonderzoek op borstkanker was er iets geconstateerd, wat na onderzoek ook borstkanker bleek te zijn. M-U en M-A werden een dag na elkaar geopereerd. Ik heb beide M's in contact gebracht met elkaar, want ik was dan wel ervaringsdeskundige op het gebied van longkanker, maar van borstkanker wist ik niet zoveel. Wij hebben met zijn drieën wat afgemaild. Nadat ze alles hadden doorlopen hebben we gezellig met zijn drieën gegeten en hebben ons K3 gedoopt.
Met M-U heb ik veel gelachen, ook in die "kankerperiode". Ik heb samen met haar gestudeerd en was eerder klaar dan zij. Beiden hebben wij kinderen gekregen. Ik iets eerder dan zij. Beiden hebben wij kanker gekregen. Ik iets eerder dan zij. Dat zei ze mij ook toen zij bij mij op bezoek kwam in het ziekenhuis. Ik lig hier misschien volgend jaar. En ze had gelijk hoewel ik het wel wat overdreven vind om alles wat ik doe ook te doen, maar goed.
Met M-U ging ik ook naar de arts waar haar uitgelegd werd hoe de bestralingen gingen. Ik ging met haar mee. Nadat de arts vroeg hoe onze relatie in elkaar zat (je hebt vriendinnen en vriendinnen) en wij uitgelegd hadden dat wij vriendinnen waren maar geen relatie hadden en dat ik ook kanker gehad had het jaar daarvoor en zij (M-U) gewend was alles iets later te doen dan ik vroeg de arts of ik ook bestraald was. Dat was niet het geval, maar zei ik, dat doe ik dan misschien volgend jaar.
Wel ik heb een hoop rare dingen gedaan na die longkanker, maar tot nu toe nog geen bestralingen.
En nu heeft M-A weer een knobbeltje ontdekt op het litteken van de eerste wond. En ja hoor, kwaadaardig. Wel vreemd dat het is ontstaan in het stukje huid wat over haar eerste tumor zat en wat gewoon daar gelaten is. Hadden ze dat stukje huid ook niet beter kunnen verwijderen is nu onze vraag, of heeft het daar niets mee te maken?
De komende dagen zullen uitwijzen of het bij haar weer plaatselijk is of dat er nu uitzaaiingen zijn.
Wat een kk is deze ziekte toch.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hai Loekie,
Vond je belevenissen leuk en mooi om te lezen; in het bijzonder K3 qua inhoud, stijl en humor.

Groetjes, hou je haaks en blijf als het kan vooral lachen!

V