vrijdag 7 augustus 2009

EMK zwemmen 2007

EMK september 2007
Bij de EMK In Slovenië dit jaar was ik er ook weer bij. Dat was heel bijzonder. De hele ploeg, was erg blij dat ik er weer bij was. Zelf heb ik het een paar dagen erg moeilijk gevonden. Het laatste EMK eindigde ik bij de eerste zes, met als hoogtepunt die bronzen medaille op de 200 vrij. Nu eindigde ik bij de laatste zes..
Voor mij was mijn eerste nummer, de 800 meter vrije slag heel bijzonder. Het was mijn eerste start op een groot toernooi na het zo succesvol verlopen EMK in Stockholm en na de longoperatie vorig jaar. Mijn doel was onder mijn inschrijftijd, gezwommen tijdens de NMK in Eindhoven te blijven. In de voorstartruimte zag ik MF uit Duitsland, de zwemster met wie ik de afgelopen twee EMK’s samen van stoeltje naar stoeltje geschoven was in de voorstartruimte. Ze vroeg waarom ik zo langzaam had ingeschreven. Dat maakte dat ik vrij emotioneel op het startblok stond en mijn eerste 100 meter zwom alsof er geen 700 meter moest volgen. Bij het 150 meter keerpunt was ik dan ook al doodmoe en lag ik mij zelf uit te schelden om die snelle start. Na 300 meter beloofde ik mijzelf dat ik bij het 400 meter keerpunt eruit mocht stappen. Maar ja, het was natuurlijk wel een EMK. Dan stap je er niet zo maar uit. Dus mijzelf nog maar eens goed toegesproken en de laatste 400 meter doorgeworsteld. De eindtijd? Slechts 4 sec boven mijn inschrijftijd. En ook heel vlak gezwommen. En hoewel die andere tijd, 2 jaar geleden gezwommen, op mijn netvlies brandde, vooral toen ik de serie zag zwemmen waar ik met die tijd in gelegen zou hebben, was ik toch heel blij met de nu gezwommen tijd en vooral met het feit dat ik door mijn moeheid heen heb kunnen zwemmen, dat mijn tijden niet opliepen maar dat ik de race heel vlak kon houden, dat ik de kracht had om door te zetten.
Heel bijzonder was ook het feit dat ik de wedstrijd over 5 km uitgezwommen heb en niet eens als laatste eindigde. Ik had mij ervoor opgegeven maar wist eigenlijk niet of ik al zo’n afstand achter elkaar kon zwemmen. Wel het lukte, en de tijd viel nog mee ook. Toen ik finishte kreeg ik een hartverwarmende ontvangst. Ze stonden mij allemaal op te wachten, feliciteerden mij met deze prestatie alsof ik eerste geworden was. Ze waren net zo blij als ik dat ik de wedstrijd uitgezwommen had
Het was voor mij een moeilijk EMK, maar ik ben blij dat ik er was en ik ben blij met de prestaties die ik heb neergezet.

Geen opmerkingen: