maandag 2 juli 2012

Lang leve het openbaar vervoer

Morgenochtend moet ik voor een onderzoek om 07.15 uur in het Diakonessenhuis in Zeist zijn. De afstand met de auto is 7.9 km. Daar doe ik gewoonlijk zo'n 15 minuten over. Met de fiets doe ik dat rustig fietsend in een half uur. Maar omdat het onderzoek onder narcose plaatsvindt, mag ik daarna geen deel uitmaken van het verkeer. Noch met de auto, noch met de fiets. En daar niemand mij kan brengen en halen ben ik aangewezen op het openbaar vervoer. Niet zo'n probleem. Doe ik er misschien iets langer over. Ik heb bus 58 op 3 min loopafstand en die gaat rechtstreeks naar Zeist. Moet dus geen probleem wezen. Even naar 9292ov.nl voor de vertrektijden. 
Dat valt niet mee. 
Bus 58 begint pas om 09.00 uur te rijden. Ik ben aangewezen op bus 77 die om 06.09 uur deze halte aandoet. Voor de zekerheid moet ik dus om 06.00 uur al bij de halte staan om niet de kans te lopen dat de bus de halte al vroeger gepasseerd is. 
Om 05.55 uur moet ik dus op weg. 
Bus 77 komt aan op Utrecht CS om 6.28 uur. 
Dan vervolg ik mijn reis met de trein die om 06.38 uur vertrekt richting Arnhem en om 6.46 stopt bij Station Driebergen-Zeist, waar ik dan uit moet stappen. Vervolgens loop ik naar het busstation om  bus 81 te pakken die om 6.51 uur vertrekt en mij dan om 07.01 uur afzet bij de bushalte bij het ziekenhuis. 
Dan nog zo'n 5 minuten lopen en om 7.06 heb ik 7.9 km afgelegd in 1 uur en 11 minuten. 
Dat is net iets sneller dan lopend (als er tenminste geen vertragingen zijn)
De terugweg gaat vlotter. Elk uur legt bus 58, die dan inmiddels rijdt, deze afstand in een half uur af. Jammer dat ik zo vroeg in het ziekenhuis moet zijn en jammer dat deze bus zo laat begint te rijden.

Geen opmerkingen: