donderdag 29 oktober 2009

Kafka

Op zaterdag 12 september wil ik alle liggende rekeningen betalen omdat ik de volgende dag voor een week naar Cadiz vertrek en Kees niet kan internetbankieren. Helaas, de digipas doet het niet.
Op maandag 14 september gaat Kees naar hde bank met de niet werkende digipas. Op het kantoor constateren zij dat deze het inderdaad niet doet en Kees vult een aanvraagformulier in voor een nieuwe digipas en toont daarbij zijn paspoort. Hij krijgt de mededeling dat de digipas binnen 5 werkdagen thuisgestuurd wordt.
Maandag 19 september ben ik weer thuis. Er ligt een brief dat wij welkom geheten worden als nieuwe internetbankiers, wat natuurlijk onzin is want dat doen wij al jaren. De brief is in enkelvoud en ik neem die voor kennisgeving aan, aangezien Kees, zoals hierboven genoemd, al formulieren ondertekend heeft. Daarbij tref ik in de email ook een bericht aan dat de aanvraag voor een nieuwe digipas ontvangen is en dat deze binnen 5 werkdagen aan ons verstuurd zal worden.
Omdat die 5 werkdagen inmiddels verstreken zijn bel ik op. Degene die ik aan de lijn krijg zegt de aanvraag te zien, maar dat er nogal achterstand is in de verwerking van de aanvragen. De pas zal binnenkort toegestuurd worden.
Een week later, het is inmiddels 26 september nog geen digipas en ik bel weer op. Dan krijg ik de mededeling dat wij verzuimd hebben de formulieren op te sturen en dat er daarom geen digipas opgestuurd kan worden. Heel vreemd gezien bovenstaande. Men zal het nakijken.
Op woensdag 30 september nog niets ontvangen of gehoord dus maar weer gebeld. Men wacht nog steeds op onze getekende formulieren. Welke formulieren? Het blijkt dat Zeist onze aanvraag per internet heeft gedaan en er zijn geen formulieren ontvangen. Fout ligt dus bij Zeist. Kan gebeuren, iets kwijt raken gebeurt mij ook regelmatig, maar er wordt niet gezegd "sorry, er is iets misgegaan" nee, WIJ hebben de formulieren niet ondertekend toegestuurd. Mijn suggestie is dat omdat er wel degelijk formulieren getekend zijn en wel op het kantoor in Zeist, die digipas opgestuurd wordt en dat ik bereid ben daarna elk formulier nogmaals te tekenen en op te sturen. Hij zal informeren wat mogelijk is en zal contact met ons opnemen. Dat laatste gebeurt niet. (over klantvriendelijk gesproken). De rekeningen stapelen zich inmiddels op en ik heb geen idee over hoeveel geld wij kunnen beschikken.
Woensdag 7 oktober nog niets in de brievenbus dus ik bel weer. Ditmaal iemand aan de lijn die begrip toont. Biedt zijn excuses aan namens de bank en vindt het niet kunnen dat dit allemaal gebeurd is. Hij zal er achteraan gaan.
Vrijdag 9 oktober ligt er een briefje in de bus dat er iets van de bank bezorgd is. Helaas waren wij niet thuis. Zaterdag 10 oktober ligt er een brief van de SNS in de bus met de initiële code. Wij blij.
Vandaag, maandag 12 oktober naar het postkantoor om de digipas op te halen. Ik voer een paswoord in. Ik start internetbankieren op en krijg de mededeling dat de aanvraag nog in verwerking is en dat dit nog vijf werkdagen kan duren.
En nu knapt er iets in mij. Ik bel weer op en inderdaad, er moeten nog ondertekende formulieren opgestuurd worden. Waarom dan die digipas en die code. Op het envelopje waar de digipas in zit staat dat na het ontvangen van de formulieren de code gezonden wordt. Het feit dat die gezonden is zou dan toch moeten betekenen dat wij eindelijk aan de slag kunnen. Maar nee hoor. Eerst formulieren invullen, opsturen en dan nog 5 dagen wachten.
Volgende weekend ga ik naar wedstrijden in Luxemburg. Daar staat altijd een standje met goedkope badpakken, brilletjes enz. Kan ik dan iets aanschaffen? Geen idee wat er op de rekening staat op dit moment. Inmiddels heb ik zo’n 2 à 3 uur aan de telefoon gehangen (kosten voor onze rekening?)
Maar weer even gebeld. Ik was razend. De meneer aan de andere kant probeerde zijn gesprekstechnieken nog op mij uit, maar de mijne waren sterker. Hij probeerde nog met.... u laat mij niet uitspreken, waarop ik, dat klopt. Ik heb in totaal in diverse gesprekken bijna 3 uur naar jullie geluisterd en nu luisteren jullie naar mij. Hij had echt niets meer in te brengen. Ik heb mij heerlijk uitgeleefd, alle woede van de afgelopen jaren heb ik erin gestopt.
Twee dagen kreeg ik de kosten van de digipas (20 euro) teruggestort op mijn rekening onder vermelding van "coulance van de bank".

Geen opmerkingen: