zaterdag 17 juli 2010

Te stellen doelen beter omschrijven!

Voor de openwater wedstrijd in Middelburg stelde ik mij tot doel dat het verschil tussen vrije slag en schoolslag groter moest zijn. Het verschil van 20 sec in de vorige wedstrijd was echt te klein. Wel dat verschil heb ik nu weten te vergroten tot 2 minuten. Doel bereikt denk je dan. Nou nee dus. Het verschil klopt wel maar hoe het tot stand gekomen is niet. De vrije slag is een halve minuut sneller gegaan dan de vorige keer en dat is goed, hoewel buitenbanen niet echt met elkaar te vergelijken zijn. De schoolslag echter ging een minuut langzamer dan de vorige keer en hoewel ook op de schoolslag buitenbanen niet met elkaar te vergelijken zijn was dat dus niet echt de bedoeling. Dus voor komend weekend het zelfde doel gesteld met een duidelijker omschrijving. Het verschil tussen vrije slag en schoolslag moet groter dan een minuut zijn maar mag niet ontstaan door een langzamere schoolslag maar door een snellere vrije slag.
Ja, zonder duidelijke omschrijving krijg je ongewenste resultaten zoals hierboven beschreven.
Nu is er natuurlijk wel weer een reden te bedenken waarom de schoolslag zo langzaam ging. Er was een behoorlijke stroming. En als je die tegenhebt, werkt dat op de schoolslag negatiever uit dan op de vrijeslag. Gelukkig, de verklaring ligt er.
Omdat ik een tocht per auto van langer dan drie kwartier niet volhoud zonder in slaap te vallen, zeker op de terugweg, besloot ik dit keer gebruik te maken van een van mijn vrije reiskaartjes van de NS. Helaas nam ik het kaartje mee dat pas na het weekend gebruikt mocht worden. Geldig vanaf 19 juli stond erop. Dat zag ik pas toen ik het tevoorschijn haalde omdat de conducteur naderde. Gewoon kaartje overhandigd met mijn NS-kaart erbij. Kaartje wordt gewoon afgestempeld. Dat gebeurde na het overstappen in de volgende trein nog een keer. Ook op de terugreis werd ik tweemaal gecontroleerd. Beide keren werd over de datum heen gekeken.
Geslaagde dag dus in alle opzichten. Op naar de volgende poging.
Komend weekend zowel op zaterdag als op zondag een wedstrijd. Dus woensdag wordt mijn laatste training anders ben ik op zondag te moe.

Geen opmerkingen: