dinsdag 13 juli 2010

Het open water weer in

Afgelopen zaterdag mijn tweede openwater wedstrijd. Dit keer in de afgedamde Maas in Wijk en Aalburg. Heel andere omstandigheden dan in Spaarnwoude. Temp water 23/24 graden en de boventemperatuur boven de 30. Zo warm hoeft nu ook weer niet. De ideale watertemperatuur vind ik nog altijd zo'n 18 graden.
De 1000 meter vrije slag lekker gezwommen met in mijn achterhoofd de 1000 school komt er nog aan. Tijd was twee minuten sneller dan in Spaarnwoude, maar daar zal ook de warmere watertemperatuur wel aan meegeholpen hebben.De 1000 school kwam anderhalf uur later. Hier zag ik wel een beetje tegen op, omdat ik bij die slag steeds zo benauwd word. Het is experimenteren met techniek en ademhaling hoe die afstand het beste vol te houden is. De armslag breder maken zodat mijn longen wat meer ruimte krijgen is al een stap voorwaarts (de spiriva en slijmverdunners trouwens ook). Nu ben ik tot de ontdekking gekomen dat een voor mijn gevoel wat kortere inademhaling beter werkt dan een wat diepere. In ieder geval ging deze afstand veel beter dan ik aanvankelijk verwachtte. Dat viel ook af te lezen aan de tijd. Slechts 20 sec langzamer dan de 1000 vrij. Dat kan dus eigenlijk niet. Of ik heb de 1000 vrij te voorzichtig gezwommen, of ik ben een supertalent op de school. Misschien ook wel beide. Ik werd namelijk ook nog eens eerste op de 1000 school in een baanrecord voor mijn leeftijdsklasse.
In Middelburg komend weekend ga ik in ieder geval wat vlotter van start op de 1000 vrij.

Geen opmerkingen: