dinsdag 5 januari 2010

Zo kom je nog eens ergens

Gisteren belde mijn huisarts hoe het met mij ging. Dat vind ik toch heel attent. Het ging op dat moment eigenlijk niet, want ik kon moeilijk praten door benauwdheid. Ook weer zo´n herkenning uit het verleden. In de loop van de dag ging dat wel beter, maar vandaag kon ik soms ook moeilijk praten omdat ik zo benauwd was.

Vandaag dan het gesprek met mijn longarts. Reden om af te spreken met mijn vriendin M-U, die ook in het ziekenhuis moest zijn om na afloop gezellig bij te kletsen in het restaurant van het ziekenhuis.
Om te beginnen had ik half twee in mijn hoofd, terwijl de afspraak half een was. Bij het overhandigen van de kaart bij de receptie denk ik nog, goh er staat een verkeerde tijd op de kaart. Drong niet eens tot mij door dat ik dus te laat was. Mijn longarts deed niet moeilijk, als ik even wilde wachten maakte hij nog wat tijd voor mij vrij. Ik ben dan ook de beroerdste niet ;-), dus ik heb even gewacht.
Wat is er nu aan de hand met mij. Geen idee dus. Alles wijst op asthma, alleen de medicijnen helpen blijkbaar niet terwijl ik op een hoge dosis zit. Mijn peak flow laat zien dat ik moeite heb met uitademen. Maar..... scan en longen laten geen oorzaken hiervoor zien. Leuk bij dit gesprek was dat zijn gehoor niet optimaal werkte en mijn stem verre van optimaal.
Vreemd blijft nog altijd dat het tot een jaar na de operatie goed ging en toen opeens niet meer. Volgens mijn longarts moet er toen iets gebeurd zijn (die longembolie?) waar hij niet achter kan komen.
Ik word nu doorgestuurd naar prof. Bel in het AMC te Amsterdam. Er is daar een aparte polikliniek voor mensen die op latere leeftijd asthma hebben gekregen en voor mensen met asthma die moeilijk te behandelen is. Ik behoor tot beide groepen.
Van dat ziekenhuis weet ik verder alleen dat de ingang moeilijk te vinden is (zie longkankerdag) We gaan dus ruim op tijd van huis. We ja, want natuurlijk gaat vriendin M-U mee en knopen we er een dagje Amsterdam Cultureel aan vast. Zo besloten wij tijdens onze kop koffie c.q. warme chocolademelk.

Ik merk wel dat ik weer ontzettend moe ben, maar dat komt natuurlijk ook omdat ik nog herstellende ben van die longontsteking. Wedstrijden in Zwolle komend weekend dus maar afgezegd. Volgende week hoop ik wel mijn neus weer in het zwembad te kunnen laten zien en even mijn grote teen in het chloorwater te dopen.

6 opmerkingen:

Sagita zei

Ik begrijp, het is natuurlijk niet fijn voor iemand die zo graag zwemt, maar denk je wel eens na over de relatie die bestaat tussen astma en chloorlucht?

Loekie zei

Jawel, maar er zijn veel topzwemmers die asthma hebben. Het gaat erom die asthma onder controle te krijgen. Ik heb nu al bijna vier weken geen chloorlucht meer gesnoven. Dan zou het toch moeten verbeteren.

Sagita zei

Er zijn vooral in België onderzoeken gedaan die aantonen dat zwembaden met (veel) chloor asthma veroorzaken. Als je eenmaal asthma ontwikkeld hebt, ben je dat niet zomaar kwijt. Asthma is een chronische ontsteking van je longen waardoor je moet hoesten en het benauwd hebt. De medicijnen die je krijgt zijn er voor om die ontsteking te onderdrukken.
Het is dus niet zo, dat als je niet meer met chloorlucht in aanraking komt, je je asthma gelijk kwijt bent.
Enfin ik ben al lang blij dat de scan goed is. Aan die asthma kan gewerkt worden.
En als je weer een beetje conditie hebt hou ik je aan je woord om mee te gaan wandelen. Vandaag ook een prachtige wandeling gemaakt naar de vogelplas bij het fort richting de Bilt.

Loekie zei

Hoi,
Er zijn een heleboel onderzoeken. Ook dat het percentage astmapatienten onder zwemmers groter is dan onder andere sporten. Een ander onderzoek zegt dan weer dat iedereen met asthma altijd werd geadviseerd te gaan zwemmen, want dat was zo gezond en dan is het natuurlijk niet zo gek dat er veel asthma voorkomt onder zwemmers.
Zwembaden moeten ook aan bepaalde normen voldoen, dus ik neem ook aan dat het chloor binnen de schadelijke hoeveelheden blijft.
Hier spreekt natuurlijk een asthmalijder die echt niet met zwemmen ophoudt :-)
Loekie

Sagita zei

Toch niet verslaafd ? ;-)

Loekie zei

Ja, maar tegen niemand zeggen hoor!