zondag 3 januari 2010

Uitslag scan is goed

Gisteren was ik het na uren onafgebroken hoesten helemaal zat. Ik belde de huisartsenpost Zeist met de vraag of ik de dosis codeïne mocht verdubbelen. De assistente hoorde mij hoesten en vond het beter als ik eerst even langs kwam.
De huisarts constateerde schone longen, koorts en onafgebroken hoesten waarvan zij dacht dat ik daarmee niet langer kon doorlopen. Dat was ik helemaal met haar eens. Ze wilde een advies van de dienstdoende longarts wat resulteerde in een doorverwijzing naar de eerstehulp in Diak te Utrecht voor een foto. De foto was goed, geen oorzaak te vinden voor het hoesten. Saturatie was 100, dus de benauwdheid die ik had lag niet aan te weinig zuurstof. Voor de zekerheid werd ook nog bloed uit mijn polsslagader afgenomen, wat ook geen bijzonderheden gaf. Ik werd ondertussen wel gek van het hoesten. Er vond een overleg plaats met de dienstdoende longarts en dat bleek mijn eigen longarts te zijn. Hij gaf in ieder geval door dat de uitslag van de CT-scan goed was. Dat was een grote opluchting, want eigenlijk hield ik er al helemaal rekening mee dat de uitslag niet goed zou zijn.Dit scheelt dus weer twee dagen piekeren.
Oorzaak van het vele hoesten is nog niet gevonden. Er wordt nu op drie fronten tegen mogelijke oorzaken gewerkt. Medicijnen tegen de hoestprikkel, medicijnen tegen een eventuele neusverkoudheid waarbij druppeltjes vanuit mijn neus in mijn keel kunnen komen en daardoor een hoestbui veroorzaken en medicijnen tegen maagzuur omdat ook maagzuur, waar ik overigens geen last van heb, ook een hoestreflex kan veroorzaken.
Mijn eigen remedie is dat ik deze dag nauwelijks uit bed ben gekomen. Dat helpt in ieder geval. Zodra ik overheind kom, zoals nu om dit stukje te typen, hoest ik weer, maar niet zoveel als alle dagen hiervoor. Morgen ook nog maar een dagje in bed blijven en dan dinsdag de afspraak met de longarts, niet over de uitslag van de scan maar hoe nu verder. Ik kan toch niet de rest van leven in bed blijven liggen.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Loekie

Ben ik blij met je goede uitslag. Ik hoop je weer binnenkort weer te zien in het zwembad.

Friderika

Anoniem zei

`Mooie uitslag, maar nu moeten ze hert hoesten nog aanpakken en nee, je kunt niet altijd in je bed blijven liggen ;)

Gr Esther

Anoniem zei

Hoi Loekie,

Ik zag dat de uitslag van de CT-scan positief is. Hopelijk nu snel duidelijkheid waarvan het hoesten en de koorts komt.

Veel beterschap en zal morgen aan je denken als je gesprek hebt met de longarts.

Groetjes
Helma

Sagita zei

Als de uitslag van een CT-scan positief is, dan is het niet goed met diegene die hem over zich heen heeft gekregen. Maar goed de uitslag van de scan is negatief. Niets gevonden wat duidt op een nieuw proces in je longen. Alleen hoesten en nog steeds koorts! Van mij toch een voorzichtige felicitatie en de hoop dat ze de oorzaak van hoesten en koorts snel achterhalen en er een adequate behandeling op inzetten. En dan gaan genieten van een nieuw jaar van een nieuw leven! Wanneer gaan we wandelen?