vrijdag 18 mei 2012

Huishouden nieuwe hobby?

Huishouden heb ik nooit leuk gevonden. Zo lang ik mij kan herinneren was mijn slaapkamer thuis een puinhoop. Eens in de zoveel tijd ruimde ik dan op en nam mij dan heilig voor het nooit meer zo ver te laten komen. Hoe lang  het dan opgeruimd bleef weet ik niet. Niet langer dan een week denk ik en waarschijnlijk bekijk ik het verleden dan met een gekleurde bril.Later op kamers was het al niet veel beter. Gelukkig ontvang je dan bezoek op die ene kamer, dus moest ik vaker opruimen. Ik kocht mijn eigen huis, een heel leuk arbeiderswoninkje in Wittevrouwen in Utrecht. Een woonkamer en drie slaapkamers en een zolder. Van huishouden hield ik nog steeds niet. Maar ik had nu gelukkig een bovenverdieping en een zolder waarop ik de rotzooi kwijt kon zodat het beneden enigszins opgeruimd bleef. Begrijp mij niet verkeerd,  ik was geen verzamelaar zoals je ze nu in tv-programma's ziet. Je kon nog overal lopen en zitten en gewoon aan tafel eten.  Gemiddeld eens per maand ruimde ik mijn hele huis op, op dat hele kleine kamertje na. Daar stond alles waar ik zo gauw geen raad mee wist.
hier stond vroeger de eethoek en het speelgoed
Ik verhuisde naar De Bilt. Een groter huis met vier kamers en een zolderkamer. Die zolderkamer was van mij. Daar stonden de spullen die ik uit Utrecht meegenomen had. Die kamer bleef redelijk opgeruimd.
en hier stond vroeger onze zithoek
Er kwamen kinderen. De ene helft van de kamer was helemaal voor de kinderen. Al het speelgoed stond daar. Van mij mocht de autobaan een paar dagen daar blijven staan, of het bouwwerk van duplo, of de poppenkast of......... De kinderen werden groter en er kwam een nieuwe rangschikking in slaapkamers zodat de spullen naar boven verhuisden naar de kamers van de kinderen. De kamer beneden werd leger en leger.
een beetje rommelig mag, zie dozen wijn rechts
De kinderen zijn al een tijdje het huis uit en ik krijg opeens de smaak te pakken. Zie hiervoor vorige blogs. Ik ruim op. Vandaag weer bezig met de woonkamer. Weer eens de stofzuiger erdoor en dan eens bekijken wat er nu allemaal op het tafeltje ligt aan boeken, tijdschriften. Ik krijg er zin in. De kamer wordt steeds opgeruimder en ik ook. Merk dat ik er plezier in krijg. Zal het dan toch eens gebeuren dat ik kan zeggen: Huishouden? Dat is een hobby van mij. (de keuken is ook schoon trouwens)


Geen opmerkingen: