donderdag 23 februari 2012

Weer een ervaring rijker

Periodieke controle bij de longarts weer achter de rug. Dit keer zat er ook een klein longfunctieonderzoek bij wat wil zeggen alleen een aantal keren diep inademen en vlug uitademen. Dit onderzoek gaf het zelfde resultaat als in 2008, nl 82% uitgeademde zuurstof. De verklaring waarom het geen 100% was is omdat ik een stuk long mis. Dat begreep ik. Behalve nu ik het hier opschrijf. Die 82% is toch het percentage van de ingeademde zuurstof die weer uitgeademd wordt? En ook bij de inademing mis ik toch een stuk long? Dus begrijp ik het toch weer niet. Vraag dus maar opschrijven voor het volgende bezoek. Wat wel duidelijk is, is dat dit een goede uitslag is en dat is toch het belangrijkste. (4x "is" in dezelfde zin, maar ik kan er niets anders van maken). Dit verklaart dus niet het moe/slaperig zijn de hele dag. Of ik mijn adem inhield? Ja, als ik onder water zwem. Nee dat bedoelde hij niet, als ik sliep. Ja dan slaap ik, dus dat weet ik ook niet. Of ik snurkte? Nu is mij bij het vele slapen met de zwemploeg in grote ruimtes één ding heel duidelijk geworden. Iedereen maakt geluid 's nachts. Niet altijd veel, maar als iemand zegt "Ik snurk nooit" dan geloof ik dat niet. Ik neem dus aan dat ik zelf ook wel eens snurk. Sterker nog, ik weet het wel zeker, want soms word ik wakker van mijn eigen gesnurk. Ik heb echter niet het idee dat ik dat overmatig doe. Mijn longarts wilde toch een slaaponderzoek om te kijken of ik alles uit mijn slaap haal wat er uit te halen valt. Dus krijg ik 21 mei (er is een wachtlijst) een kastje mee naar huis, dat alles registreert terwijl ik in bed lig, behalve de gesprekken zei hij er ter geruststelling bij. Weer een ervaring rijker straks.

3 opmerkingen:

Jolanda zei

Ha ha wat heb je het weer leuk geschreven Loekie en wat fijn dat verder alles goed is !!!
Slaapkastje ken ik, heeft mijn manneke ook ooit gehad voor slaap abneu. Maar wat een wachttijd zeg, 21 mei pas.

Sagita zei

Ja ha ha ... ik vind het ook heel leuk. Hoe dat zit met die lucht? Is het niet zo dat de lucht die je inademt 20% zuurstof bevat en de lucht die je uitademt 14% of is dat CO2. O het is ook al zo lang geleden dat ik dit allemaal moest weten om een voldoende voor mijn examen te halen.
Wel gezellig zo'n slaapkastje. Weer eens een ander slaapmaatje.

Loekie zei

Ja, volgens mij kloppen die percentages wel zo'n beetje. Komen mij ook bekend voor van mijn biologielessen op school. Maar ja 82% van ingeademde zuurstof is 82% van ingeademde zuurstof. En 82% van bijna 20% is bijna 16%. Komt in de buurt van die 14% die jij noemt.
Klinkt best wetenschappelijk allemaal vind je niet?