vrijdag 4 september 2009

Hoeveel dagen heeft de maand mei?

Met mijn voorheen gebroken hand gaat het goed. 's Morgens bij het wakker worden kan ik mijn vingers nog moeilijk buigen, maar gedurende de dag heb ik er praktisch geen last meer van. Tenminste, zo lang ik nog uit mijn hoofd weet hoeveel dagen een maand heeft. Ik weet niet of het nu nog aangeleerd wordt maar in mijn tijd (wat klinkt dat oud) had je daarvoor een ezelsbruggetje. De knokkels waren 31 dagen, daartussen 30 dagen of 28/29 bij februari. Je begint met de knokkel van de wijsvinger van je rechterhand, dat is januari en 31dagen, dan februari tussen je vingers dat is 28/29 dagen, vervolgens maart weer op de knokkel van je middelvinger dat is 31 dagen enz. tot je pink, dan ben je bij juli 31 dagen, daarna begin je weer bij je rechterwijsvinger, ook op de knokkel augustus, dus 31 dagen en vervolgens september weer tussen de knokkels is 30 dagen enz.
Wat is nu het probleem? Wel het probleem is dat de knokkel van mijn ringvinger verdwenen is door de breuk. Hoe dat kan weet ik niet meer, is mij wel uitgelegd, maar zoals vaak met dat soort dingen, ook weer vergeten. Als iemand het weet, plaats dan ajb een reactie. Als ik nu  bij mei kom is er geen knokkel, dus 30 dagen. Dat betekent een hele dag kwijt en de tijd gaat al zo snel. Waarom hebben ze vroeger geen andere manier gevonden om de maanden aan hun aantal dagen te helpen?

1 opmerking:

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.