zaterdag 25 december 2010

Ik zit al weer op 60 graden

Mijn rechterbeen is nu bijna dikker dan mijn linkerbeen. Hoe dat kan? Oedeem. Mijn been houdt veel vocht vast. Het helpt natuurlijk ook niet dat er zo'n strake brace om dat been zit.
Inmiddels heb ik mijn eerste therapie gehad. Mijn fysio vond dat mijn knie beweeglijker is dan zij had verwacht. Dat is dan weer een meevaller. Bij de eerste oefening moet ik terwijl ik zit mijn knie in de maximale buiging brengen (dat was gisteren 30 graden) en weer terug. En dat in 3 setjes van 5. En dat klinkt dan weer vertrouwd. Gewoon een techniek training. Vervolgens weer 3 setjes van 5 met aanspannen van de quadriceps. Bij die laatste oefening gaat normaal je voet iets van de grond. Dat lukte gisteren niet, maar vandaag wel. Bij de eerste oefening moest ik gisteren nog met mijn linker voet mijn rechter weer naar voren schuiven na de buiging, vandaag kon de rechtervoet dat al weer zelf. Het gaat dus erg goed. De oefeningen moet ik driemaal per dag doen zonder brace en daarna mijn knie 15 min. koelen met een ijszak. Na de behandeling gisteren mocht de maximale buiging van mijn knie naar 45 graden. In eerste instantie voelde dat zo instabiel dat ik 's middags dacht ik doe hem weer terug naar 30 graden. Maar ik moet zo'n knie even de tijd geven om eraan te wennen. Aan het einde van de middag liep ik al weer bijna teveel.
Vanmorgen heb ik de stand op 60 graden gezet, dus maar weer even de krukken erbij. Ik weet nu dat mijn knie hier over een uurtje aan gewend is.

2 opmerkingen:

Rob H. zei

Hallo Loekie,
Je blog weer eens gelezen.
Succes met die knie. De discipline om die oefeningen te doen, die heb je. Zoiets leer je vanzelf als zwemster.
Prettige voortzetting van de Kerst en een goede jaarwisseling, groet Rob H.

Anoniem zei

Loekie, wat ben je toch een bikkel!
En ja, jouw huis ziet er nu stukken opgeruimder uit dan het onze ;-)
Beterschap en een gezellige jaarwisseling zonder gevaarlijke stunts: dat 2011 maar een blessurevrij en gezond jaar mag worden!

Groet, Alinda