vrijdag 5 april 2013

Geluk bij een ongeluk

Omdat ik niet ophoud met hoesten en vaak kortademig ben krijg ik weer eens een  longfunctietest. De uitslag geeft astma aan, wat mij niet verbaast, want daar krijg ik al pufjes voor, maar ook COPD. En dat is wel even schrikken. Of longkanker krijgen alleen niet genoeg was, vroeg ik mijn huisarts. Ja, dat had hij ook net op willen merken. Op de test staat dat mijn longleeftijd 88 jaar is. Mijn huisarts wist niet zeker of daarbij rekening was gehouden met het feit dat ik een stuk long mis. Dan zouden de longen misschien toch weer jonger zijn. Aan de andere kant, tijdens de eerste test na mijn operatie scoorde ik volgens mijn longarts beter dan mijn gemiddelde leeftijdsgenoot. Dat zou er weer op duiden dat de werking van mijn longen flink achteruit is gegaan. Dat is ook wat ik merk. Ik heb steeds het gevoel dat ik één of twee ademhalingen achterloop. En, ik kan niet lang meer wandelen, ik kan niet lang meer fietsen, ik kan niet lang meer zwemmen.
Volgende week kan ik bij mijn longarts terecht. Dan hoor ik wel hoe verder.
Nog een geluk dat die longleeftijd niet doorwerkt in mijn uiterlijk.

Geen opmerkingen: