vrijdag 1 juli 2011

Symboliek

Mijn tuin is altijd een kindvriendelijke tuin geweest. Een beetje een wildernis met struiken die overal groeiden. Er stond een schommel, er lag een hele grote zandbak, er was een heel groot zwembad, een hele grote ren met konijnen (die ook onder de grond de hele tuin door konden) en cavia's. Daarnaast nog een aantal katten en een hond, een echte scharrelkip en o ja, ook nog twee kinderen. Daar begon het mee. Probeer daar maar eens een mooie tuin van te maken. Het lukt sommigen wel, mij niet.Toen gingen de kinderen de deur uit, de konijnen, cavia's en scharrelkip stierven. Schommel, zandbak en zwembad waren al eerder verdwenen. Wat overbleef was nog steeds die wildernis. Pogingen om er iets van te maken liepen op niets uit. Wat ik er ook in stopte aan planten, niets bleef lang.Na de longkanker vierde ik vier jaar geleden mijn eerstejaars overlevingsfeestje. Ik vroeg tuinbonnen en begon opnieuw met mijn tuin. Mijn overlevingstuintje noemde ik het. Er volgde een tweedejaars overlevingsfeestje met tuinbonnen, een derde en een vierde volgden. Die vier jaren gingen qua gezondheid met ups en downs, mijn tuin volgde dat ritme. Soms deden planten het goed, soms zag ik ze nooit meer terug. En nu vijf jaar later zal ik tot de gelukkigen gaan behoren die de longkanker overleven. Heb ik medicijnen die aanslaan zodat ik minder benauwd ben en hield ik dus mijn vijfde overlevingsfeestje met weer een heleboel tuinbonnen.
En hoe symbolisch, zie nu mijn tuin. Ik heb de laatste week hard gewerkt. Gesnoeid, geplant, onkruid weggehaald, ook tussen de tegels van het paadje naar de schuur, wat nu drie tegels breed blijkt te zijn. De wildernis is weg, wat je nu ziet is een echte tuin. Ik geniet!

En nu aan de slag in de voortuin.

2 opmerkingen:

Sagita zei

Alle foto's uitvergroot bekeken! En wat een prachtige tuin is het geworden! Mijn complimenten! En ja een echte overlevingstuin, gefeliciteerd!

Anoniem zei

hi Loek gefeliciteerd met je achtertuin, als je nou voor gaat beginnen, dan wel even een touwtje om je duim en aan de deur vastmaken, als je dan verdwaald in het begin kan je altijd weer de deur vinden. Succes ermee, hij moet dan dus volgend jaar Augustus klaarzijn voor mijn inspectie. Het beste Ab