maandag 7 april 2014

Met beleid trainen werkt


Het trainen gaat deze winter, zoals alle vorige winters overigens, niet naar wens. Mijn longen houden niet van de winter. Daar heb ik mij bij neergelegd. Bijkomend voordeel  is dat het zwemmen ook liggend wordt uitgeoefend. Ik zwem dus nog wel regelmatig mijn baantjes, wat iets anders is als trainen.
Afgelopen maand was ik in de gelegen- heid mijn zwembad te verruilen voor de koivijver van mijn broer, zo'n 20.000 km verderop in het zonnige Australië. (Ik ging er toch al heen voor zijn verjaardag). Zo tussen de koi heb ik mij al voorbereid op het zwemmen in open water. Onder onnederlandse omstandigheden legde ik daar mijn baantjes (van 14 meter) af. Na drie heerlijke weken vol zon, zee en gelach, weer terug in Nederland met direct de voorbereiding op onze eigen Masterswedstrijd in Amersfoort. De eerste training na terugkeer kon ik net 600 meter afleggen. De tweede training ging beter, 1500 meter. Ik stond ingeschreven op de 100 school en 400 vrij. Samen 500 meter. Moet dus lukken. Zondag tijdens het inzwemmen kon ik nauwelijks 100 meter achter elkaar zwemmen. Maar goed, in mijn kop werkt alles nog wel, dus ik maakte mij geen zorgen. Ook niet toen er nog een 100 vrij in de estafette bij kwam. En zo verscheen ik dus aan de start voor de 100 school en legde die afstand, rustig zwemmend in een zeer acceptabele tijd af. In de 100 vrij in de estafette heb ik wat meer energie gestoken en ook die tijd verraste mij positief. Tegelijk wist ik dat als ik in deze tijd mijn eerste 100 meter op de 400 af zou leggen ik wel direct kon stoppen. Rustig van start gegaan dus en dat volgehouden tot de laatste 100 meter. Toen zag ik naast mij iemand liggen die ik graag voor wilde blijven dus even de turbo aangezet. Ik tikte net iets eerder aan. Toen bleek echter dat mijn tegenstandster nog 100 meter moest afleggen. Dat geeft een voldaan gevoel. Dubbelen met 100 meter op de 400 meter. En ook nu weer een zeer acceptabele tijd.
Wat zeggen deze tijden nu. Wel, dat ik goed bezig ben. De trainingen die ik kan doen met beleid zwemmen. Luisteren naar mijn lichaam. Als ik moe ben nog twee baantjes meer zwemmen, zodat mijn lichaam wel een prikkel krijgt maar mij niet de complete vermoeidheid inzwemmen. Dus op tijd stoppen. Op het komende ONMK in mei zwem ik weer mijn oude afstanden, de 200, 400 en 800 vrij. De tijden doen er niet meer toe. Nou ja, wel een klein beetje natuurlijk, maar ik kijk niet meer naar oude tijden. Het gaat mij er nu om deze afstanden weer in een voor mij op dit moment reële tijd af te leggen.

Geen opmerkingen: