maandag 1 juli 2013

Wij konden de zon niet in het water zien schijnen


Maar die zon hebben wij niet nodig om er een gezellige open waterdag van te maken. De verwachte zonnige dag werd het dus niet. Althans, niet hier in Stadskanaal. De voorspelde regen bleef gelukkig ook uit. Uiteindelijk was de officiële temperatuur van het water 16.3 en erboven wat lager. Het programma startte met de 1000 meter vrije slag. Op zich voelde het water niet koud aan. Het ging wel lekker. Eerste 100 meter even warm zwemmen en daarna voelde het water op sommige plaatsen zelfs warm aan. Kreeg tijdens het zwemmen wel pijn in mijn nek. Een badpak met kraag die je op kunt zetten zou dus wel handig zijn. Na zo'n 300 meter passeerde ik een reddingsbootje. Ze zaten daarin naar de overkant te zwaaien en naar mij te wijzen. Dat hield maar niet op, dus dacht ik dat er wat aan de hand was en stop met zwemmen. Nee hoor, niets aan de hand, zwem maar door. Ja, zwem maar door? Ik lig helemaal stil en moet weer opnieuw in mijn ritme zien te komen. Dit akkefietje kostte mij toch zeker 20 sec.  Grrrrrrr. Ze zaten zich zeker te vervelen. Ja, bij masters valt er weinig te redden. Wij zwemmen ook in koud water gewoon door en stappen er ook niet uit  zoals zo'n 12 anderen. Ik zwem deze afstand in 25.50 en dat had dus 25.30 kunnen zijn. Bij de finish heb ik het nog niet koud. Mij op mijn gemak nog even een beetje afgespoeld. Je wordt dan wel niet bruin door de zon, maar wel door het water. Nadat ik weer aangekleed was begon ik het toch koud te krijgen. Tenminste, ik had niet het gevoel dat ik het zo koud had maar stond vreselijk te rillen, waar ik niet mee op kon houden. Enfin, twee uur later er weer in voor de km  schoolslag . Ging ook lekker. Tijd 26.05. Toen minder rillerig na afloop. Had wel ontzettende hoofdpijn .
Waarschijnlijk vond de buitenkant van mijn hoofd het toch kouder dan de binnenkant van mijn hoofd. Half uurtje later kopje water gevraagd bij de jury om wat tegen die hoofdpijn in te nemen. Kreeg ik er een lekkere kop warme soep bij. Aardige lui daar in het Noorden. En dan de boel inpakken en weer op huis aan. 2x 200km rijden voor 52 minuten zwemmen. En dan heb ik nog geluk dat ik tegenwoordig langer in het water lig. Een paar jaar geleden ondernam ik die reis voor nog geen drie kwartier in het water.Op weg naar huis was ik moe en heb ik even, tussen twee vrachtwagens in, mijn ogen dicht gedaan. Op een parkeerplaats dan wel te verstaan. Volgende week de NK 3km in Appeltern. Ligt in het zuiden. Daar is het de afgelopen tijd mooier en zonniger weer geweest dan in het midden en noorden van het land. Hoop dat het water daar dus de 18 graden bereikt heeft, en nog belangrijker, het boven water ook zo'n 18 à 20 graden is.

2 opmerkingen:

Tina zei

Oef gelukkig waren het geparkeerde vrachtwagens! Ik rijd wel naar Appeltern. Kun je het ook eens tussen rijdende vrachtwagens proberen ;-)

Tina zei

Btw, wat een toffe foto's!