zaterdag 7 januari 2012

Ik zou wel eens willen weten.....

Een liedje van Jules de Corte. Een zanger waar ik in de jaren '70 graag naar luisterde en nog. Ik heb nog veel platen van hem en gelukkig ook nog een platenspeler.
Naast de vele vragen die in dit lied aan de orde komen zou ik er een aan toe willen voegen: ...... waarom gaat mijn zwemmen zo slecht. Als ik een bevredigend antwoord zou krijgen op die vraag kan ik er vrede mee hebben. Maar hoe kan het toch dat ik in de maanden voor mijn operatie, met longkanker in mijn lijf, nog zo goed zwom. (foto rechts, 9 juli 2006 start van de 6km vrij in de Lek van Beusichem naar Culemborg Ik zwom een zeer goede tijd; foto links, op 24 juni 2006 won ik van mijn grote concurrent de 1000m vrij, ik lig rechts van haar, het verst van de lijn)
Hoe kan het toch dat ik in de vier maanden na de operatie van een absoluut nulpunt, ik kon net 10 meter zwemmen volhouden, tot zeer goede tijden kwam bij de NMK in januari 2007 op o.a. de 400 en 800m vrije slag. Hoe komt het toch dat ik die progressie in het half jaar daarna kon voortzetten met een mooie tijd op de 5km bij de EMK in Slovenië. En hoe komt het toch dat het 15 maanden na de operatie opeens heel slecht ging en daarna nooit meer echt beter is geworden. Ik kan zelfs geen 3km vrij meer volhouden.
Ik kan vrede hebben met het feit dat ik als gevolg van longkanker niet meer snel kan zwemmen. Ik heb longkanker overleefd. Slechts weinigen is dat geluk beschoren. Maar de lobectomie op zich is geen reden voor het slechtere zwemmen. Wat is de reden dan wel? Die vraag blijft mij bezig houden. Ik wil zo graag een verklaring. Dan kan ik die periode afsluiten en mijn doelen bijstellen. Het zou zoveel rust geven in mijn hoofd.

3 opmerkingen:

hendrike zei

Ja, ik wil ook altijd graag de dingen verklaren, maar sommige dingen zijn niet te verklaren...
Maar hoop dat je het antwoord toch kunt vinden.
Maar zou de operatie echt geen reden kunnen zijn? Je mist toch de helft...

Anoniem zei

Ik zou ook wel eens willen weten waarom ik niet meer dansen kan, een goede kruispas is er niet meer bij, Op de tenen en weer naar beneden, Als in de Engelse wals en Foxtrot gaat niet meer zo. Toch ben ik nou pas 40 jaar ouder dan toen het nog wel goed ging, en ik kan me niet voorstellen dat twee nieuwe heupen zo'n verschil maken,.Ik weet het niet hoor,maar zou het wel willen weten.( Ik verlies er geen slaap over ) Tot spoedig ziens, je broertje Ab

Loekie zei

Tja, ik ben niet 40 jaar ouder dan toen ik het nog wel kon. Sterker nog, ik kan het nu beter dan 40 jaar geleden. Maar ik ben wel heel veel slechter dan 4 jaar geleden. En mijn leeftijdsgenoten zijn ook 4jaar ouder en die zijn sneller gaan zwemmen. En ook mensen van mijn leeftijd met nieuwe heupen (die zijn er) zwemmen mij voorbij.
Maar mijn dansen is wel heel veel slechter dan 40 jaar geleden :-)