vrijdag 1 juni 2012

Heikel onderwerp

Woensdag naar het ziekenhuis geweest. Dan moet ik via de ingang. Die is geblokkeerd door rokers. Na de afspraak ga ik naar buiten. Ik moet een uitrijkaartje hebben en ga dus naar de parkeerautomaat. Sta weer naast rokers. Ik krijg een hoestbui die 10 minuten duurt en ik krijg een inwendige woede-uitbarsting die uitmondt in de zoveelste klachtenbrief aan het ziekenhuis over het roken.
Donderdag, jaarlijkse ontmoetingsdag met longkanker lotgenoten. We zitten gezellig op een boot die over de Maas en de Waal vaart. Een groepje lotgenoten begint te roken. Ik kijk ernaar. Zeg niets. Gelukkig wordt er door anderen wel wat van gezegd en het roken stopt. Dan ontspint er zich een gesprek over roken. Het is helemaal niet meer gezellig in café's sinds dat rookverbod. Het wordt steeds leger in de café's. Gelukkig mag het weer wel in de kleine café's. Als je langs een snelweg staat is dat ook ongezond. Ik word hier stil van. Natuurlijk zijn er een hoop ongezonde dingen in het leven naast het roken. Maar wat rokers vergeten is dat zij met hun rookgedrag andere mensen lastig vallen. Ik kan niet meer op een terrasje zitten als er links en rechts van mij gerookt wordt. Ik krijg een hoestbui. Ik kies er dus voor om niet meer op terrasjes te gaan zitten. Maar als zelfs longkankerpatiënten de ernst van het roken niet inzien wie dan wel? Waarom kan in Nederland niet wat in alle andere landen wel kan? Gewoon niet roken in openbare gebouwen en openbare ruimtes zonder dat direct gesproken wordt over aantasting van de persoonlijke vrijheid. Waarom kan het in andere landen wel gezellig zijn in rookvrije café's en in Nederland niet? Waar blijft mijn persoonlijk recht op een rookvrije omgeving?
Vrijdagmorgen gaat de telefoon. Het ziekenhuis naar aanleiding van mijn klacht. En dan komt alle woede naar buiten. De hoeveelste klacht is dit niet al. Hoe vaak heb ik niet gehoord dat ze er wat aan gaan doen. Ik zeg dat ik behoorlijk pissig ben en dat ze beter die borden met verboden te roken weg kunnen halen als ze toch niet handhaven....dat ik er wel voor kan kiezen niet op een terrasje te gaan zitten maar ik MOET regelmatig naar het ziekenhuis  gaan..... dat ik  een rookvrije doorgang eis zowel bij binnenkomst als bij het weg gaan en een rookvrije omgeving bij de parkeerautomaat.....
Ik krijg voor 20 juni bericht wat ze gaan doen. Ben heel benieuwd of nu in de komende vier weken gaat lukken wat in de afgelopen vijf jaar niet kon.
Rokers. Het wordt een steeds kleiner groepje, maar ze zijn nog steeds de baas in Nederland!

5 opmerkingen:

Sagita zei

"Maar als zelfs longkankerpatiënten de ernst van het roken niet inzien wie dan wel?"
Ligt hier misschien je antwoord?

hendrike zei

Tja, roken voor ingangen erger ik me ook aan, roken in winkels ook.Vind het in een ziekenhuis ook echt niet kunnen voor de ingang, en zie zelfs personeel het doen.
Maar verder vind ik dat iedereen het voor zich moet weten of hij wel rookt of niet.Maar niet naast mij dan, ik ga een stapje opzij want ik heb er ook last van.Maar mensen die roken moeten ook een plekje hebben vind ik.Beetje geven en nemen.

Esther zei

Ik ben overigens begonnen over het verbod in de (kleine)café's en weet je waarom? Omdat ze ten onder gegaan door dit verbod hier in Twente. Ik zie zeker wel de ernst van het roken, want ik ben gestopt met roken voordat ik ziek werd. Maar moeten we de rokers dan blijven veroordelen? Het zijn ook gewoon mensen. De lotgenoten, die nog roken, vinden het heel moeilijk om te stoppen. Moeten wij die mensen dan veroordelen? Nee, dat kan ik niet!
Ik vond het overigens ook rond uit belachelijk dat ze niet mochten roken terwijl er een asbak op tafel staat die juist uitnodigt om te roken. Is dit dan niet de schuld van het bootpersoneel? Geven en nemen is gewoon heel belangrijk en dat geldt ook over het roken, want ze zijn hier niet de baas, maar mogen wel een plekje hebben.

Loekie zei

Rokers mogen een plekje hebben. Die hebben ze ook, in de ruimtes die daarvoor zijn. Niet bovenop de tegels die zeggen dat dit een rookvrije ruimte is. Het vervelende van roken is dat niet rokers, in ieder geval ik, er last van hebben. Ik krijg enorme hoestbuien als er alleen maar een roker langs mij loopt.

Irma conrad zei

zeker, rokers mogen doen wat ze willen, maar het word anders als je een ander mee laat roken omdat die nergens anders kan.. dat vind ik niet kunnen. roken voor een ziekenhuis moet verboden worden dat staat buiten kijf. De organisatie van de boot had beter moeten weten en een andere ruimte moeten zoeken voor rokers. want ook in het openlucht waait de rook je tegemoet.
ik heb jaren astma gehad en word beroerd van rooklucht. benauwd en hoofdpijn.

dus ja een beetje goodwill van rokers voor niet rokers zou wel netjes zijn