zaterdag 10 oktober 2015

Soms zit het mee, soms zit het tegen. Of andersom

September, start van het Zuyderzee Masters Circuit.De afstand waarmee ik startte, 200 vrij, stelde na la die kilometers in open water natuurlijk niets voor. Moest er alleen aan denken nu mijn benen wel goed te gebruiken. In wedstrijden buiten laat ik ze nooit zo hard werken. Dit resulteerde in een pr van rond de anderhalve seconde. Drie uur later de 100m schoolslag. Na al die keren 1000 meter schoolslag was ik pas echt op snelheid toen ik al klaar was. Geen pr, wel bina. Na weer een uur wachten de 200 rug. Hier had ik echt geen zin meer in en ging dus rustig van start. Lag per baan vier keer in de lijnen (wel een binnenbad maar aan het plafond niets waarop ik mij kon richten), drie mislukte keerpunten (geef mij maar open water met een boei om te ronden) maar ondanks deze oponthouden toch slechts 5 sec boven mijn inschrijftijd. Dat moet volgende maand in Luxemburg dus sneller kunnen.
Was erg gezellige, maar ook heel lange wedstrijd. Voor mij te lang. Was om 23.00 uur pas thuis (14.45 uur van huis weg gegaan). Toch een leuk begin vban het seizoen dat in het teken staat van voorbereiding op het EMK in Londen mei volgend jaar.

Een week later de Nationale Masters Club Meet in Alkmaar. Weer goed gezwommen. De ervaring van de laatste jaren heeft mij geleerd geen hoera te roepen voordat het seizoen voorbij is. De winter brengt vaak een terugslag.

Tijdens de training een race pace set geprobeerd. Weer eens wat anders. Proberen zo vaak mogelijk je gemiddelde tijd op de 200 meter op een bepaalde slag te halen. Vaste vertrektijd die tijd + 20 sec rust. Haal je de tijd een keer niet, dan één minuut extra rust. Haal je voor de derde keer de doeltijd niet of 2x achter elkaar niet, dan mag/moet je stoppen. Ik nam de 200 rug als uitgangspunt, mijn hoofdnummer op het EMK nu de vrije slag niet meer wil. 
Resultaat: 10x onder de tijd, 11e keer niet, dus een minuut extra rust. Daarna weer zes keer onder de tijd, maar de 18e keer niet. Weer een minuut rust. Poging 19 t/m 22 lukt het weer onder de tijd te blijven, de 23e keer zit ik erboven. Hoera, ik mag stoppen. Toch ruim een kilometer op snelheid gezwommen. Had je mij van tevoren de opdracht gegeven 20x50 hard dan had ik gedacht dat lukt mij nooit. Moe maar zeer tevreden dus. Leuk dat ik een clubgenoot in het zwembad tegenkwam zodat wij na afloop samen de cappuccino konden drinken die ik nu wel echt nodig had.

Geen opmerkingen: