vrijdag 19 juni 2015

Wie het langst hoest, hoest het best

Al weer maanden aan het hoesten en vooral de laatste paar weken weer heel erg. 

Vorige week een aantal dagen koorts tegen de 40 graden. Dan toch maar even langs de huisarts. In mijn longen was wel iets te horen, maar niet veel. Uitslag bloedonderzoek gaf ontstekingswaarden aan. Het zou een virale longontsteking kunnen zijn, maar op grond van mijn klachten en geschiedenis toch een antibioticum- en prednisonkuur, plus een verwijzing naar de KNO-arts om te zien hoe het met mijn holtes stond. Open Water Wedstrijd in Vriezenveen ging dus niet door.

Afspraak bij de KNO-arts levert eigenlijk niet veel op. Ja, mijn slijmvliezen zijn niet in goede conditie, maar de openingen zijn nog doorgankelijk. Allergietest levert gelukkig niets op. Tegen huisstof heb ik gezien mijn huishoudelijke capaciteiten waarschijnlijk al weerstand opgebouwd. Hij verwijst mij naar de longarts, waar ik gelukkig al dezelfde week terecht kan. 

De longarts vindt op de foto van de KNO-arts toch dat er teveel slijm achterblijft in mijn holtes. Dus een neusspray die met een week of twee het hoesten zou moeten stoppen. Longfoto's niet anders ten opzichte van de vorige. Longarts zal contact opnemen met KNO-arts. 

Na de spray een aantal dagen gebruikt te hebben, nog geen verbetering waarneembaar. 's Nachts gaan de hoestbuien door tot een uur of vier en ook de temperatuur schiet weer omhoog. Ik ben het nu helemaal zat. Dus zit ik weer bij de KNO-arts. Hij raadt mij een electrische neusdouche te gebruiken om de holtes schoon te houden en beter adem te kunnen halen. Die kost rond de € 75,-- en wordt niet vergoed door de Zorgverzekering. 

Vreemd vind ik het dan weer dat ik tijdens de training vanmiddag 10x100 zwem in een alleszins acceptabele tijd.
Mijn lijf? Ik begrijp er helemaal niets van.

Geen opmerkingen: