vrijdag 18 oktober 2013

Wat is het juiste antwoord?

Alle brildragers kennen het getwijfel bij het laten aanmeten van een nieuwe bril. Wat is duidelijker, dit glaasje of deze? En in welke kleur zijn de letters helderder, in deze kleur of deze? Na drie keer kijken weet ik het echt niet meer. Ik zie de verschillen niet meer. Zo is mij drie jaar geleden een verkeerde bril aangemeten. Werd overigens gratis vervangen door nieuwe glazen na weer een heleboel geaarzel. Iets soortgelijks ervoer ik bij de schriftelijke COPD-test. Wanneer was ik de afgelopen periode benauwd en in welke mate (kies tussen: nooit, zelden, af en toe, regelmatig, heel vaak, meestal, altijd). In hoeverre was ik hierdoor beperkt in mijn dagelijkse bezigheden (kies tussen: helemaal niet, heel weinig, een beetje, tamelijk erg, volledig) Om verder te kunnen kies ik met mijn ogen dicht, want wat is het verschil tussen af en toe en regelmatig, tussen heel vaak en meestal. Dan de vraag of ik een sport beoefen en zo ja welke. Maar één antwoord mogelijk, maar ik zwem veel en ik wandel en fiets veel. Ik kies toch maar voor zwemmen met 5 uur per week. En zo gaat het maar door. Ik kan nooit het antwoord geven wat ik echt wil, want dat staat er niet tussen. Dan komt de uitslag. COPD is erger geworden sinds de zomer. Maar hoe
betrouwbaar is deze test nu nog en dus de uitslag? Van dit soort schriftelijke testjes word ik gek. Geef mij maar testen gebaseerd op meten. Zet mij op een fiets, laat mij krachtig in- en uitademen. Voor de goede orde, dit is een servicetest van de apotheek, niet van mijn longarts. 
En dan ga ik met de resultaten van het longfunctie-onderzoek (gebaseerd op meten), een paar weken geleden aangevraagd door mijn huisarts,  naar de longarts, ook al omdat het weer tijd is voor de halfjaarlijkse APK. De foto van mijn longen laat geen verschillen zien met de vorige. Kon ik dat ook maar zeggen van de foto's in mijn fotoalbum.
De 88-jarige leeftijd van mijn longen, die het onderzoek liet zien, heeft mijn longarts gelukkig kunnen weerleggen. Het stuk long dat ik niet meer heb werd wel als inhoud meegeteld. Mijn longen zijn waarschijnlijk jonger dan die van mijn gemiddelde leeftijdsgenoot omdat ik ze door mijn zwemtraining regelmatig flink aan het werk zet. Kijk dat zijn nog eens berichten die je graag horen wilt. Eén pufje wordt vervangen door een andere uit dezelfde familie. Ben benieuwd naar het resultaat van die wisseling.

Geen opmerkingen: