zondag 13 januari 2013

Keerpunt

Keerpunt. Ook zo'n woord met diverse betekenissen. Een gebeurtenis  kan een keerpunt in je leven betekenen. Maar soms is een keerpunt heel simpel de wand van het zwembassin dat aangetikt moet worden waarna je je omkeert om weer terug te gaan. Afgelopen zaterdag wedstrijden in Zwolle met o.a. de 200 rugcrawl. Het ging lekker, alleen de keerpunten kostten mij teveel energie en gingen daardoor veel te traag. Ik kon niet snel draaien en verloor per keerpunt dus veel tijd. Met de tijd, zeven sec boven mijn inschrijftijd was ik uiteindelijk wel tevreden. Thuis zag ik dat die tijd zelfs heel goed was. Mijn inschrijftijd had ik gezwommen op een 50 meter baan en dat scheelt toch vier keerpunten. En als keerpunten dan niet lekker gaan, dan kan het gebeuren dat ik op een 25 meter baan een langzamere tijd neerzet dan op een 50 meter baan. In Zwolle zwom ik in ieder geval mijn beste tijd op de korte baan sinds vier jaar.
Vandaag in training zag een zwemgenoot mijn keerpunt en dacht dat moet sneller kunnen. En zij wist ook de oplossing. Tijdens de draai "gewoon" de ene arm boven je hoofd laten liggen en de andere over het water heen erbij leggen. Dat klinkt heel eenvoudig maar opeens zat ik met mijn benen in de knoop. Die moeten namelijk ook nog tegen de muur om te kunnen afzetten en dan liefst met twee benen tegelijk. Heb dit keerpunt zo'n 20 minuten lang in slow motion geoefend. Als ik dit ook op snelheid kan zal het secondes gaan schelen op de 200 rug. Leuk weer zo'n uitdaging.

3 opmerkingen:

Sagita zei

Ha ha ... je bent weer lekker bezig!

Marja zei

Ik weet zeker dat jij je draai zal vinden!

Esther zei

Je bent goed bezig hoor.......vooral doorgaan!!!